História MTB na Slovensku 3. časť

06. 12. 2012

Popri Milanovi Jurčovi, ktorý dal horskej cyklistike na Slovensku oficiálnu papierovú formu, organizoval preteky aj Martin Blažek. Usporiadateľskú premiéru so svojím klubom Kaktus Bike mal v roku 1996.

Keďže o rok neskôr sa počas jeho Ford cupu prišlo na dual slalom pozrieť 1 500 ľudí, môžeme pokojne skonštatovať, že organizoval úspešne. Aj keď...

Farebné elasťáky a mäkké stromy

„Zo začiatku sme v lese iba vyznačili trasu a ohradili sme ju páskami. Pokúšali sme sa aj obaliť stromy, aby sa pretekári nezranili.

V zásade však išlo o lesný chodník, ktorý, skrátka, zhora smeroval niekam dole, zdvihy neboli žiadne. Postupne však rástli, pridávalo sa na náročnosti. Absolútne povestné boli preteky v Úľanke, kde boli dosť ťažké pasáže. Úvoz mal 120 m a išiel prudko dole, boli tam iba korene a kamene. Biky ani zďaleka nebrzdili tak dobre ako tie dnešné. Mnohokrát to bolo úplne na náhodu, v horších prípadoch jazdu dokončovali aj vrtuľníky. Vtedy sme to volali odvaha ničnetušiaceho – človek sa jednoducho spustil z kopca a netušil, čo ho vlastne čaká,“ smeje sa Martin Blažek. Inak ako s úsmevom sa nedá spomínať ani na vtedajšie pretekárske outfity. „Boli sme výrazne farebnejší a rozhodne lepšie sme viali vo vetre,“ opisuje Martin Blažek a Vlado Křížka neváha doplniť predstavu typického zjazdárskeho crazy štýlu: „Vyzerali sme ako buzeranti. Nosili sme také farebné elasťáky, presne si pamätám aj na značku – Rif Raf s obrázkom ľadového medveďa, všelijaké farebné a prskané vzory. Skrátka ako banda nejakých totálne divných baleťákov. A k tomu hokejové chrániče a rukavice a neskôr (a asi aj chvalabohu) hlavne veci z motokrosu.“

foto7-original

Láska na prvý pád

Pomaly ale isto sa z MTB na Slovensku stávala obľúbená masovka. Pribúdalo jazdcov zo všetkých kategórií – profesionáli, hobby pretekári aj fanatici. Jedným z tých, pre ktorých horský bicykel znamená svet, je aj Marek Jurčík. Za najvytrvalejšieho bikera na Slovensku vďačíme hlavne downhillu. „Začínal som s XC, ale bolo to tak, že na pretekoch som nikdy predtým nejazdil. Výkonnostne som preto nestíhal za bývalými cesťákmi, ktorí mali najazdených 10-tisíc kilometrov ročne. Je dosť nemilé štartovať na jednej lajne s človekom, ktorý má nohy aj pľúca dva razy také ako ja. To ma dosť odrádzalo, navyše sa mi tie preteky zdali jednotvárne a nudné. V roku 1996 som išiel prvýkrát po sobotnom XC v nedeľu aj na zjazd a v tom momente som bol rozhodnutý. V sobotu som sa neskutočne vytrápil v blate, nasilu som sa tam brodil, a keď ma pri tom obiehali všetci tí natrénovaní fešáci, prechádzala ma všetka chuť jazdiť. Na druhý deň to bol úplne iný zážitok. Letel som si na biku, nemusel som pomaly ani šliapať do pedálov, bola tam aj nejaká prekážka, akcia – úplne ma to chytilo. Bolo to presne to, čo som na biku hľadal, len som o tom dovtedy nevedel. Trval som na tom aj napriek tomu, že som sa hneď vysypal a dokaličil si rameno,“ priznáva sa Marek Jurčík. V súčasnosti pracuje pre firmu Kaktus Bike Martina Blažeka, ktorá na Slovensku úspešne funguje už od roku 1995. Odjazdil 17 sezón za sebou, takže je viac než kompetentný zhodnotiť vývoj MTB na Slovensku. Spomína hlavne rozvoj špecializovaných bikerských stredísk. „V začiatkoch sa trate prispôsobovali hlavne XC, až neskôr, keď to smerovalo k prísnejšiemu rozdeleniu, objavila sa podmienka na vývoz sedačkou alebo pomou. Tým sa to začalo presúvať do sezónnych lyžiarskych stredísk. V Rakúsku to funguje výborne a u nás sa zopár takých tiež vyvinulo – Jasná, Malinô Brdo, Bachledova dolina, Kálnica, Oščadnica, prípadne Rohatka na Kamzíku. Vytvorili množstvo tratí a výborné podmienky na horskú cyklistiku.

Či sa to hubárom a turistom páči, alebo nie, na slovenských lesných cestách to už nikdy nebude také ako pred rokom 1989. Ak nejakých (podráždených) poznáte, skúste im odporučiť natrénovanie svižného skoku z cesty do blízkeho mäkkého krovia. Pre ich vlastné dobro – bikeri sa u nás stále množia, zlepšujú a zrýchľujú.

 

HISTÓRIA MTB V KOCKE...

 

1988 – do vybraných obchodov v Bratislave dovážajú prvé horské bicykle

1989 – dochádza k revolučnému zlomu, po ktorom závratne stúpa vplyv zo zahraničia

1991 – formuje sa skupinka amatérskych nadšencov okolo športového lezca Jána Horvátha

1992 – Ján Horváth, zvaný Nemocko, organizuje prvé preteky v horskej cyklistike na Pajštúne

1993 – Milan Jurčo zakladá tradíciu pretekov SP

1994 – hotel Vesel preberá záštitu nad pretekmi SP, ktoré dostávajú názov Vesel cup

1995 – Martin Blažek otvára v Bratislave predajňu Kaktus Bike a zakladá rovnomenný klub

1996 – na Slovensko prichádzajú nové komponenty a technické vychytávky

1996 – vznikajú pohárové trate – Martinské Hole, Úľanka, Rohatka (Kamzík), Kálnica, Oščadnica, Straník, Polomka, Podkonice, Jasná, Kubínska Hoľa, Malinô Brdo

1997 – na preteky dual slalomu na Ford cupe prišlo historicky najviac návštevníkov – 1 500

1998 – pretekári a organizátori začali odčleňovať cross-country od downhillu

2000 – začali pribúdať trate – Martinské hole, Podkonice, Straník či Kubínska hoľa

2003 – narastá počet pretekárskych kategórií, čo výrazne zvyšuje počet štartujúcich

2005 – budujú sa špecializované bike parky a požičovne v sezónnych lyžiarskych strediskách (Jasná, Malinô Brdo, Kálnica)

Tagy:

bicykel

Komentáre: