STRIEBORNÉ ŠÍPY - 10. ČASŤ

19. 03. 2016

Jednými z najvýznamnejších spoločností automobilového priemyslu od vynálezu automobilu boli dve nemecké firmy: Daimler a Benz.


Veď za pôvodcov automobilu história vlastne uznala Friedricha Daimlera a Carla Benza, ktorí nezávisle na sebe súčasne zhotovili vozidlá poháňané spaľovacím motorom. A obaja dostali na ne patent. Hneď ich začali aj vyrábať a predávať. Ich motory sa významne podieľali aj na automobilovom športe hneď od jeho zrodu....
●●●
Na rok 1937 Daimler-Benz pripravil nové monoposty s označením W125. Išlo o veľa úprav. Najdôležitejšia bola nová zadná náprava typu de Dion. Jeho 8-valcový radový motor s ventilovým rozvodom 2xOHC, štyrmi ventilmi na valec, s objemom valcov 5 660 cm3 mal výkon 646 koní pri otáčkach 5 800 za minútu.
Okrem týchto modelov existoval monopost W125/DAB s vidlicovým dvanásťvalcom s objemom valcov 5 570 cm3, ktorý mal výkon 736 koní pri 6 000 otáčkach za minútu. Obidva dosahovali maximálnu rýchlosť 320 km/h. V tom roku pretekári tímu Mercedes-Benz vyhrali GP Tripolisu, Avus, GP Nemecka, Monaka, Švajčiarska, Talianska, Československa a Doningtonu. Z nich päťkrát vyhral Caracciola.
06-cara18-original
Na sezónu 1938 platila predchádzajúca formula, no monoposty boli zmenené a dostali označenie W154. Predovšetkým mali úplne nové vidlicové dvanásťvalcové motory s objemom valcov 2 960 cm3, s priemerom valcov 67 mm a zdvihom piestov 70 mm, s ventilovým rozvodom 2xOHC a s výkonom 425 koní pri otáčkach 7 800 za minútu, s dvoma Rootsovými kompresormi a päťstupňovými prevodovkami. Verzia pre rok 1939 dostala označenie W163, s podstatnou zmenou - kompresory boli dvojstupňové.
05-cara-w154-original
V tíme bol jednotkou Rudolf Caracciola. Ďalších Nemcov, Hermana Langa a Manfreda von Brauchitscha dopĺňal odvážny Angličan Dick Seaman. Tím dosiahol rad víťazstiev, najmä po zlepšení motora prepĺňaním kompresorom na výkon 483 koní.
Nové monoposty W154 podľa novej formuly mali podobný podvozok, ako mali vozy z roku 1937, ale boli nižšie. Vozidlá mali dvojitý rúrový rám, predné kolesá s nezávislým pružením s vinutými pružinami, vzadu bola náprava de Dion s pružením skrutnými žrďami. Hmotnosť bez náplní mali 792 kg. Na GP Tripolisu bolo takéto poradie: 1. Herman Lang, 2. von Brauchitsch, 3. Rudolf Caracciola, všetci Mercedes W 154. Mercedesy zvíťazili i v ďalších pretekoch sezóny 1938: GP Francúzska, GP Nemecka, Copa Acerbo, GP Švajčiarska a GP Doningtonu.
04-lang-h-mb-w125-1977-original
Pôvabnou a veľmi atraktívnou Grand Prix tridsiatych rokov boli preteky v severoafrickom meste Tripolis (Líbya) pod protektorátom Talianska. Jej prvý ročník sa konal v roku 1934. Väčšinou tam vyhrávali monoposty Mercedes-Benz. Na rok 1938 usporiadatelia vypísali novú formulu monopostov s objemom valcov motora 1 500 cm3, ktorou by obmedzili dominanciu Strieborných šípov. Platila na všetky preteky usporadúvané talianskou federáciou, čím zostal priestor pre talianske tímy.
03-mercedes-w_125_donington-original
Foto: Daimler

Komentáre: